STATUT
PORADNI
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
w Węgrowie
Piłsudskiego 23
07-100 Węgrów
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Węgrowie działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996.Nr 67, poz. 329)(Zmiana: Dz. U. Nr 106, poz. 496).
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz.60).
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz.59).
- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. Nr 97 poz. 674 z 2006 r., z poźn. zm.).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. 2013.POZ.199).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1647).
- RozporządzeniaMinistraEdukacjiNarodowejzdnia17listopada2010r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. Nr 228, poz.1492).
- RozporządzeniaMinistraEdukacjiNarodowejzdnia7września2017r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przezzespołyorzekającedziałające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych(Dz. U.z2017r. poz.1743).
- RozporządzeniaMinistraEdukacjiNarodowejzdnia30kwietnia2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017r. poz.532).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz.1643).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz.1591).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r. poz.1658).
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240 z poźn. zm.).
- Ustawy z dn. 26.06.1974 r – Kodeks Pracy z późniejszymi zmianami.
- Konwencji o prawach dziecka (Dz. U. Nr 120 z 1991 r. poz.526 z późn. zm.)
- Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z poźn. zm.).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r. poz.1611)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli ((Dz. U. z 2017 r. poz.1575).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2016r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2016 r. poz.2035).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lipca 2017r. w sprawie procedury przyznawania danych dostępowych do bazy danych systemu informacji oświatowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1399).
§ 2
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, dalej zwana Poradnią, ma siedzibę w Węgrowie przy ul. Piłsudskiego 23.
Zamiejscowy punkt obsługi poradni mieści sie w budynku Szkoły Podstawowej nr 3 im. Marii Konopnickiej w Łochowie przy ul 1-go Maja 47 - Poradnia używa pieczęci podłużnej o nazwie:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Węgrowie
Piłsudskiego23, 07-100 Węgrów,
tel. 25 792 47 00
REGON 000994437
3. Tablica Poradni zawiera nazwę Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Węgrowie.
4. Poradnia posługuje się logo:
5. Poradnia jest publiczną placówką oświatową prowadzoną przez Starostwo Powiatowe w Węgrowie.
- Nadzór pedagogiczny nad Poradnią sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
- Terenem działania Poradni jest powiat węgrowski.
- 3
Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PORADNI I ORAZ SPOSÓB ICH REALIZACJI
- 1
Poradnia udziela dzieciom, od momentu urodzenia i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej związanej z wychowaniem
i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaga przedszkola, szkoły i placówki
w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- 2
- Do zadań Poradni należy:
- diagnozowanie dzieci i młodzieży;
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną
funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- 3
Zadania Poradni realizowane są zarówno na jej terenie, jak i poza Poradnią, w szczególności w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz w środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
- 4
- Poradnia realizuje zadania przez:
- diagnozowanie;
- opiniowanie i orzekanie;
3) prowadzenie indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci
- młodzieży;
- prowadzenie terapii rodziny;
- prowadzenie grup wsparcia;
- prowadzenie mediacji;
- interwencję kryzysową;
- prowadzenie warsztatów;
- udzielanie porad i konsultacji;
- udział w zebraniach rad pedagogicznych;
- prowadzenie wykładów i prelekcji;
- działalność informacyjno-szkoleniową.
- 5
Poradnia realizuje zadania współdziałając z innymi poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
- 6
- W Poradni działają Zespoły Orzekające, które powołuje dyrektor Poradni.
- Tryb i sposoby działania Zespołu Orzekającego określają odrębne przepisy.
- Szczegółowy zakres działalności orzeczniczej Poradni zawiera Regulamin Zespołów Orzekających.
ROZDZIAŁ III
ORGANA PORADNI
- 1
- Organami Poradni są:
- Dyrektor Poradni;
- Rada Pedagogiczna.
- 2
- Dyrektor Poradni w szczególności:
- kieruje działalnością Poradni oraz reprezentuje ja na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Poradni, zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe
wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową
i gospodarczą obsługę Poradni;
5) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i specjalistom poradni w czasie zajęć organizowanych przez Poradnię;
1) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
2) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
3) stwarza warunki do działania w poradni: wolontariuszy i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej poradni.
- Dyrektor Poradni decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Poradni;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Poradni;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Poradni.
- Dyrektor Poradni w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną.
- W przypadku nieobecności dyrektora Poradni, zastępuje go osoba przez niego wyznaczona.
§ 3
- W Poradni działa Rada Pedagogiczna.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Poradni po zaopiniowaniu przez radę poradni;
2) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę pedagogiczną poradni;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych;
4) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki.
- Szczegółowy zakres działalności Rady Pedagogicznej zawiera Regulamin Rady Pedagogicznej.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRACY PORADNI
§ 1
Szczegółową organizację działania Poradni w roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Poradni, opracowany przez dyrektora Poradni z uwzględnieniem rocznego plany pracy oraz planu finansowego Poradni – w terminie do 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię w terminie do dnia 25 maja danego roku.
§ 2
Poradnia działa w ciągu całego roku szkolnego, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
§ 3
- Dzienny czas pracy wyznacza dyrektor poradni po uzgodnieniu z organem prowadzącym.
- Czas pracy pracownika Poradni zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin pracy tygodniowo.
- Tygodniowy, obowiązkowy wymiar godzin dydaktycznych prowadzonych bezpośrednio z uczniami, rodzicami i nauczycielami wynosi 20 godzin.
§ 4
Poradnia jest jednostką budżetową. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej regulują odrębne przepisy.
§ 5
Szczegółowa organizacja pracy Poradni jest zawarta w Regulaminie Pracy Poradni.
ROZDZIAŁ V
PRACOWNICY PORADNI
§ 1
- Poradnią kieruje Dyrektor.
- Dyrektor Poradni, za zgodą organu prowadzącego Poradnię, może utworzyć stanowisko wicedyrektora oraz w zależności od potrzeb, inne stanowiska kierownicze.
- Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych, administracyjnych i obsługi.
- Pracownikami pedagogicznymi Poradni mogą być: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi oraz inni specjaliści, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
- W Poradni mogą być także zatrudniani lekarze – konsultanci.
- Liczbę pracowników pedagogicznych Poradni w zależności od zadań określonych w Statucie oraz terenu działania, ustala na wniosek dyrektora organ prowadzący.
- Liczbę pracowników administracyjnych i obsługi ustala dyrektor Poradni
w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Zakres zadań pracowników niepedagogicznych Poradni określa dyrektor w przydziale obowiązków zgodnie z kwalifikacjami i stanowiskiem pracownika.
- Pracownicy pedagogiczni są zobowiązani do:
1) wykonywania swojej pracy na terenie Poradni i poza nią, w zakresach wynikających z indywidualnych przydziałów czynności i określonych w arkuszach organizacji zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami;
2) podnoszenia swoich umiejętności zawodowych i podejmowania doskonalenia zawodowego w dostępnych formach w zależności od potrzeb placówki;
3) realizacji zadań wynikających z nadzoru pedagogicznego według przyjętego harmonogramu;
4) uczestniczenia w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i do realizacji jej uchwał;
- Zadania pracowników pedagogicznych zawiera Plan Pracy Poradni na dany rok szkolny, a zakres ich obowiązków określa indywidualny przydział czynności.
- Szczegółowy zakres praw i obowiązków pracowników określa Regulamin Pracy Poradni.
ROZDZIAŁ VI
DOKUMENTACJA PORADNI
§1
- Obowiązującą na terenie Poradni dokumentację stanowią:
1) roczny plan pracy Poradni i nadzoru pedagogicznego;
2) sprawozdanie z jego realizacji rocznego planu pracy i nadzoru pedagogicznego;
3) tygodniowy rozkład zajęć pracowników;
4) księga wyjść (wizyty terenowe);
5) księga protokołów Rad Pedagogicznych;
6) protokoły posiedzeń Zespołów Orzekających;
7) indywidualne dzienniki pracy;
8) karty indywidualne;
9) arkusz organizacyjny na dany rok;
10) lista obecności pracowników;
11) wykaz dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni –spis elektroniczny;
12) rejestr przyjętych wniosków;
13) rejestr działalności diagnostycznej;
14) rejestr wydanych opinii i orzeczeń;
15) dziennik korespondencji;
16) książka kontroli zewnętrznej i wewnętrznej.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§1
- Nowelizacji Statutu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dokonuje się na wniosek Rady Pedagogicznej lub Dyrektora placówki.
- Statut Poradni oraz jego zmiany przygotowuje i uchwala Rada Pedagogiczna.
- Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Radę Pedagogiczną.
§2
- Traci moc statut uchwalony przez Radę Pedagogiczną Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Węgrowie z dnia 14 listopada 2017r.
- Statut został uchwalony przez Radę Pedagogiczną na posiedzeniu w dniu 25 sierpnia 2021r.
- Jednolity tekst statutu obowiązuje od dnia 01 września 2021r.
- Załączniki do Statutu:
- Regulamin Zespołów Orzekających – Załącznik_nr_1_do_Statutu_PPP w Węgrowie (1)
- Regulamin Rady Pedagogicznej – Załącznik_nr_2 do_Statutu_PPP w Węgrowie (1)