Propozycja szkoleń, warsztatów i prelekcji dla nauczycieli, rodziców i uczniów w roku szkolnym 2019/2020
1. Gotowość dziecka do podjęcia nauki w klasie I
– prowadząca Dorota Mućk
Plan szkolenia:
- Co to jest gotowość szkolna i dlaczego jest tak ważna?
- Gotowość dziecka do nauki w sferze fizycznej.
- Gotowość dziecka do nauki w sferze poznawczej.
- Gotowość dziecka do nauki w sferze emocjonalno- społecznej.
- Warunki odroczenia i przyspieszenia obowiązku szkolnego.
2. Depresja u dzieci i młodzieży
– prowadząca Dorota Mućk
Plan szkolenia:
- Symptomy , objawy depresj u dzieci i młodzieży.
- Czynniki wywołujące depresję(pzyczyny depresji).
- Gdzie szukac pomocy?
- Jak wspierać i rozmawiać z dzieckiem w depresji?
3. Dobra komunikacja kluczem do porozumienia
– prowadząca Joanna Romańska
Plan szkolenia:
- Co jest ważne – miejsce, czas, partnerzy, cel itp.
- Strategie komunikacji – skuteczne vs nieskuteczne.
- Bariery komunikacyjne
- Przebieg rozmowy nauczyciel – rodzic/uczeń.
4. Przeciwdziałanie przemocy domowej wobec dziecka. Wdrożenie procedur Niebieska Karta w oświacie
– prowadząca Joanna Romańska
Plan szkolenia:
- Formy przemocy
- Cykl przemocy
- Koncepcje psychologiczne wyjaśniające występowanie przemocy oraz zachowanie się ofiar
- Niebieska Karta – prawo, procedura itp.
- Algorytm postępowania.
5. Zaburzenia u dzieci i młodzieży
– prowadząca Joanna Romańska
Plan szkolenia:
- lęk separacyjny
- fobia szkolna
- lęk społeczny w dzieciństwie
- zespół zaburzenia więzi
- depresja
- choroba afektywna dwubiegunowa
- samobójstwa i próby samobójcze
- somatyzacja
- zaburzenia jedzenia (pica, zaburzenia karmienia, anoreksja, bulimia)
6. Budowanie poczucia własnej wartości u uczniów
– prowadząca Agata Krupa-Berbeć
Plan szkolenia:
- czym jest poczucie wartości i dlaczego ono jest tak ważne?
- czynniki wpływające na prawidłowe poczucie własnej wartości,
- gry i zabawy możliwe do zrealizowania na zajęciach z wychowawcą podnoszące poczucie własnej wartości u uczniów.
7. Motywowanie uczniów do nauki
– prowadząca Agata Krupa-Berbeć
Plan szkolenia:
- czym jest motywacja, motywacja wewnętrzna i zewnętrzna?
- jak rozwijać motywację wewnętrzną, jako główny czynnik podejmowania wysiłku?
- czynniki osłabiające motywacje uczniów do nauki,
- metody i formy pracy możliwe do zastosowania na zajęciach, sprzyjające motywacji uczenia.
8. Mutyzm wybiórczy
– prowadząca Katarzyna Kowalczyk
Plan szkolenia:
- definicja.
- kryteria diagnostyczne,
- mutyzm a nieśmiałość,
- zaburzenia współwystępujące,
- etiologia,
- czynniki ryzyka,
- jak pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym.
9. Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym
– prowadząca Anna Dudek
Plan szkolenia:
- rozwój mowy dziecka
- profilaktyka logopedyczna
- wczesna diagnoza i terapia logopedyczna
10. Trudności szkolne dziecka spowodowane zaburzeniami mowy
– prowadząca Anna Dudek
Plan szkolenia:
- profilaktyka logopedyczna
- diagnoza i terapia logopedyczna
- zaburzenia mowy a trudności szkolne dziecka
11. Warsztaty dla nauczycieli „CAPD- badanie wyższych funkcji słuchowych”
– prowadząca Magdalena Miałkowska
12. Uczeń niedostosowany i zagrożony niedostosowaniem społecznymw szkole praktyczne wskazówki
– prowadząca Izabela Ratyńska
Plan szkolenia:
- Definicja niedostosowania społecznego
- Podłoże niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży
- Dane statystyczne dotyczące przestępczości wśród dzieci i młodzieży
- Symptomy niedostosowania spolecznego
- Metody pracy z uczniem zagrożonym niedostosowniem społecznym oraz uczniem niedostosownym społecznie
- Postepowanie z uczniem agresywnym
- Rozmowa interwncyjna ( z uczniem, z rodzicem ) – ogóle zasady
13. Zrozumieć i pomóc rodzinie z dzieckiem praktykującym zażywanie substancji psychoaktywnych
– prowadząca Izabela Ratyńska
Plan szkolenia:
- Podstawowe informacje na temat uzależnień
- Dane statystyczne na temat zażywania przez dzieci i młodzież substancji psychoaktywnych ze szczególnym uwzględnieniem danych z terenu powiatu węgrowskiego
- Proces rozwoju uzależnień ze względu na jego stopień zaawansowania
- Powody dla których dzieci i młodzież sięgają po substancje psychoaktywne
- Rozpoznawanie używania substancji psychoaktywnych
- Wskazówki dotyczące przebiegu rozmowy z dzieckiem i rodzicem na temat uzależnień
- Interwencja i postępowanie wspierające w oparciu o obowiązujące prawo
14. Uczeń trudny wychowawczo w szkole
– prowadząca Izabela Ratyńska
Plan szkolenia:
- Definicja ucznia trudnego
- Źródła trudnych zachowań
– Sfera ruchowa
– Sfera poznawcza
-Sfera emocjonalna
- Role w jakie wchodzi trudny uczeń w szkolenia
– Uczeń „Awanturnik”
– Uczeń ” Walczący o władze”
– Uczeń ” Błazen”
– Uczeń ” Zmuś mnie”
– Uczeń „Głupek”
- Ogólne zasady pracy z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze
- Współpraca z rodzicem
15. Przeciwdziałanie przemocy domowej wobec dziecka. Wdrożenie procedury Niebieska Karta w oświacie
– prowadząca Joanna Romańska
Plan szkolenia:
- Formy przemocy
- Cykl przemocy
- Koncepcje psychologiczne wyjaśniające występowanie przemocy oraz zachowanie się ofiar
- Niebieska Karta- prawo, procedura, itp.
- Algorytm postępowania
16. Agresja i przemoc rówieśnicza, a klimat szkoły
– prowadząca Hanna Górska-Rońda
Plan szkolenia:
- Definicja agresji i klasyfikacja zachowań agresywnych
- Definicja przemocy i klasyfikacja zachowań przemocowych
- Definicja klimatu szkoły
- Zachowania agresywne według samoopisu uczniów
- Czynniki środowiska szkolnego sprzyjające agresji
- Zapobieganie agresji na terenie szkoły
- Uczniowska ocena przyczyn i szkodliwości agresji
17. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w zażywaniu substancji psychoaktywnych (prelekcja dla rodziców)
– prowadząca Hanna Górska-Rońda
18. Zajęcia o charakterze warsztatowo- prelekcyjnym dla uczniów szkół ponadpodstawowych dotyczące zażywania substancji psychoaktywnych
– prowadząca Hanna Górska-Rońda