Warsztaty i szkolenia

Propozycja szkoleń, warsztatów i prelekcji dla nauczycieli,

rodziców i uczniów w roku szkolnym 2020/2021

 

 

 

  1. Gotowość dziecka do podjęcia nauki w klasie I – prowadząca Dorota Mućk

Plan szkolenia:

  • Co to jest gotowość szkolna i dlaczego jest tak ważna?
  • Gotowość dziecka do nauki w sferze fizycznej.
  • Gotowość dziecka do nauki w sferze poznawczej.
  • Gotowość dziecka do nauki w sferze emocjonalno- społecznej.
  • Warunki odroczenia i przyspieszenia obowiązku szkolnego.

 

 

  1. Depresja u dzieci i młodzieży- prowadząca Dorota Mućk

Plan szkolenia:

  • Symptomy , objawy depresj u dzieci i młodzieży.
  • Czynniki wywołujące depresję(pzyczyny depresji).
  • Gdzie szukac pomocy?
  • Jak wspierać i rozmawiać z dzieckiem w depresji?

 

  1. Dobra komunikacja kluczem do porozumienia – prowadząca Joanna Romańska

Plan szkolenia:

  •  Co jest ważne – miejsce, czas, partnerzy, cel itp.
  •  Strategie komunikacji – skuteczne vs nieskuteczne.
  •  Bariery komunikacyjne
  • Przebieg rozmowy nauczyciel – rodzic/uczeń.

 

 

  1. Przeciwdziałanie przemocy domowej wobec dziecka. Wdrożenie procedur Niebieska Karta w oświacie – prowadzące: Joanna Romańska i Izabela Ratyńska

Plan szkolenia:

  • Formy przemocy
  • Cykl przemocy
  • Koncepcje psychologiczne wyjaśniające występowanie przemocy oraz zachowanie się ofiar
  • Niebieska Karta – prawo, procedura itp.
  • Algorytm postępowania.

 

 

  1. Zaburzenia u dzieci i młodzieży – prowadząca Joanna Romańska

Plan szkolenia:

  • lęk separacyjny
  • fobia szkolna
  • lęk społeczny w dzieciństwie
  • zespół zaburzenia więzi
  • depresja
  • choroba afektywna dwubiegunowa
  • samobójstwa i próby samobójcze
  • somatyzacja
  • zaburzenia jedzenia (pica, zaburzenia karmienia, anoreksja, bulimia)

  1. Budowanie poczucia własnej wartości u uczniów – prowadząca Agata Krupa-Berbeć

Plan szkolenia:

  • czym jest poczucie wartości i dlaczego ono jest tak ważne?
  • czynniki wpływające na prawidłowe poczucie własnej wartości,
  • gry i zabawy możliwe do zrealizowania na zajęciach z wychowawcą podnoszące poczucie własnej wartości u uczniów.

 

  1. Motywowanie uczniów do nauki – prowadząca Agata Krupa-Berbeć

Plan szkolenia:

  • czym jest motywacja, motywacja wewnętrzna i zewnętrzna?
  • jak rozwijać motywację wewnętrzną, jako główny czynnik podejmowania wysiłku?
  • czynniki osłabiające motywacje uczniów do nauki,
  • metody i formy pracy możliwe do zastosowania na zajęciach, sprzyjające motywacji uczenia.

 

  1. Mutyzm wybiórczy – prowadząca Katarzyna Kowalczyk

Plan szkolenia:

  • definicja.
  • kryteria diagnostyczne,
  • mutyzm a nieśmiałość,
  • zaburzenia współwystępujące,
  • etiologia,
  • czynniki ryzyka,
  • jak pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym.
  1. Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym – prowadząca Anna Dudek

Plan szkolenia:

  • rozwój mowy dziecka
  • profilaktyka logopedyczna
  • wczesna diagnoza i terapia logopedyczna

  1. Trudności szkolne dziecka spowodowane zaburzeniami mowy – prowadząca Anna Dudek

Plan szkolenia:

  • profilaktyka logopedyczna
  • diagnoza i terapia logopedyczna
  • zaburzenia mowy a trudności szkolne dziecka

 

 

  1. Warsztaty dla nauczycieli “CAPD – badanie wyższych funkcji słuchowych” – prowadząca Magdalena Miałkowska

 

  1. Uczeń niedostosowany i zagrożony niedostosowaniem społecznym w szkole- praktyczne wskazówki – prowadząca Izabela Ratyńska

Plan szkolenia:

  • Podstawowe informacje na temat uzależnień
  • Dane statystyczne na temat zażywania przez dzieci i młodzież substancji psychoaktywnych ze szczególnym uwzględnieniem danych z terenu powiatu węgrowskiego
  • Proces rozwoju uzależnień ze względu na jego stopień zaawansowania
  • Powody dla których dzieci i młodzież sięgają po substancje psychoaktywne
  • Rozpoznawanie używania substancji psychoaktywnych
  • Wskazówki dotyczące przebiegu rozmowy z dzieckiem i rodzicem na temat uzależnień
  • Interwencja i postępowanie wspierające w oparciu o obowiązujące prawo

  1. Zrozumieć i pomóc rodzinie z dzieckiem praktykującym zażywanie substancji psychoaktywnych – prowadząca Izabela Ratyńska

Plan szkolenia:

  • Podstawowe informacje na temat uzależnień
  • Dane statystyczne na temat zażywania przez dzieci i młodzież substancji psychoaktywnych ze szczególnym uwzględnieniem danych z terenu powiatu węgrowskiego
  • Proces rozwoju uzależnień ze względu na jego stopień zaawansowania
  • Powody dla których dzieci i młodzież sięgają po substancje psychoaktywne
  • Rozpoznawanie używania substancji psychoaktywnych
  • Wskazówki dotyczące przebiegu rozmowy z dzieckiem i rodzicem na temat uzależnień
  • Interwencja i postępowanie wspierające w oparciu o obowiązujące prawo
  1. Uczeń trudny wychowawczo w szkole – prowadząca Izabela Ratyńska

Plan szkolenia:

  • Definicja ucznia trudnego
  • Źródła trudnych zachowań
  • – Sfera ruchowa
  • – Sfera poznawcza
  • -Sfera emocjonalna
  • Role w jakie wchodzi trudny uczeń w szkolenia
  • – Uczeń “Awanturnik”
  • – Uczeń ” Walczący o władze”
  • – Uczeń ” Błazen”
  • – Uczeń ” Zmuś mnie”
  • – Uczeń “Głupek”
  • Ogólne zasady pracy z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze
  • Współpraca z rodzicem
  1. Agresja i przemoc rówieśnicza a klimat szkoły – prowadząca Hanna Górska-Rońda

Plan szkolenia:

  • Definicja agresji i klasyfikacja zachowań agresywnych
  • Definicja przemocy i klasyfikacja zachowań przemocowych
  • Definicja klimatu szkoły
  • Zachowania agresywne według samoopisu uczniów
  • Czynniki środowiska szkolnego sprzyjające agresji
  • Zapobieganie agresji na terenie szkoły
  • Uczniowska ocena przyczyn i szkodliwości agresji

 

 

  1. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w zażywaniu substancji psychoaktywnych (prelekcja dla rodziców) – prowadząca Joanna Romańska

 

  1. Zajęcia o charakterze warsztatowo- prelekcyjnym dla uczniów szkół ponadpodstawowych dotyczące zażywania substancji psychoaktywnych – prowadząca Hanna Górska-Rońda