Warsztaty i szkolenia

Propozycja szkoleń, warsztatów i prelekcji dla nauczycieli, rodziców i uczniów w roku szkolnym 2019/2020

1. Gotowość dziecka do podjęcia nauki w klasie I

– prowadząca Dorota Mućk

Plan szkolenia:

  • Co to jest gotowość szkolna i dlaczego jest tak ważna?
  • Gotowość dziecka do nauki w sferze fizycznej.
  • Gotowość dziecka do nauki w sferze poznawczej.
  • Gotowość dziecka do nauki w sferze emocjonalno- społecznej.
  • Warunki odroczenia i przyspieszenia obowiązku szkolnego.

2. Depresja u dzieci i młodzieży

– prowadząca Dorota Mućk

Plan szkolenia:

  • Symptomy , objawy depresji u dzieci i młodzieży.
  • Czynniki wywołujące depresję(przyczyny depresji).
  • Gdzie szukać pomocy?
  • Jak wspierać i rozmawiać z dzieckiem w depresji?

3. Dobra komunikacja kluczem do porozumienia

– prowadząca Joanna Romańska

Plan szkolenia:

  • Co jest ważne – miejsce, czas, partnerzy, cel itp.
  • Strategie komunikacji – skuteczne vs nieskuteczne.
  • Bariery komunikacyjne
  • Przebieg rozmowy nauczyciel – rodzic/uczeń.

4. Przeciwdziałanie przemocy domowej wobec dziecka.
Wdrożenie procedur Niebieska Karta w oświacie.

– prowadząca Joanna Romańska

Plan szkolenia:

  • Formy przemocy
  • Cykl przemocy
  • Koncepcje psychologiczne wyjaśniające występowanie przemocy oraz zachowanie się ofiar
  • Niebieska Karta – prawo, procedura itp.
  • Algorytm postępowania.

5. Zaburzenia u dzieci i młodzieży

prowadząca Joanna Romańska

Plan szkolenia:

  • lęk separacyjny
  • fobia szkolna
  • lęk społeczny w dzieciństwie
  • zespół zaburzenia więzi
  • depresja
  • choroba afektywna dwubiegunowa
  • samobójstwa i próby samobójcze
  • somatyzacja
  • zaburzenia jedzenia (pica, zaburzenia karmienia, anoreksja, bulimia)

6. Budowanie poczucia własnej wartości u uczniów

– prowadząca Agata Krupa-Berbeć

Plan szkolenia:

  • czym jest poczucie wartości i dlaczego ono jest tak ważne?
  • czynniki wpływające na prawidłowe poczucie własnej wartości,
  • gry i zabawy możliwe do zrealizowania na zajęciach z wychowawcą podnoszące poczucie własnej wartości u uczniów.

7. Motywowanie uczniów do nauki

– prowadząca Agata Krupa-Berbeć

Plan szkolenia:

  • czym jest motywacja, motywacja wewnętrzna i zewnętrzna?
  • jak rozwijać motywację wewnętrzną, jako główny czynnik podejmowania wysiłku?
  • czynniki osłabiające motywacje uczniów do nauki,
  • metody i formy pracy możliwe do zastosowania na zajęciach, sprzyjające motywacji uczenia.

8. Mutyzm wybiórczy

– prowadząca Katarzyna Kowalczyk

Plan szkolenia:

  • definicja,
  • kryteria diagnostyczne,
  • mutyzm a nieśmiałość,
  • zaburzenia współwystępujące,
  • etiologia,
  • czynniki ryzyka,
  • jak pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym.

9. Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym

– prowadząca Anna Dudek

Plan szkolenia:

  • rozwój mowy dziecka
  • profilaktyka logopedyczna
  • wczesna diagnoza i terapia logopedyczna

10. Trudności szkolne dziecka spowodowane zaburzeniami mowy

– prowadząca Anna Dudek

Plan szkolenia:

  • profilaktyka logopedyczna
  • diagnoza i terapia logopedyczna
  • zaburzenia mowy a trudności szkolne dziecka

11. Warsztaty dla nauczycieli “CAPD- badanie wyższych funkcji słuchowych”

– prowadząca Magdalena Miałkowska

12. Uczeń niedostosowany i zagrożony niedostosowaniem społecznym w szkole praktyczne wskazówki

– prowadząca Izabela Ratyńska

Plan szkolenia:

  • Definicja niedostosowania społecznego
  • Podłoże niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży
  • Dane statystyczne dotyczące przestępczości wśród dzieci i młodzieży
  • Symptomy niedostosowania spolecznego
  • Metody pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym oraz
  • uczniem niedostosowanym społecznie
  • Postępowanie z uczniem agresywnym
  • Rozmowa interwencyjna ( z uczniem, z rodzicem ) – ogóle zasady

13. Zrozumieć i pomóc rodzinie z dzieckiem praktykującym zażywanie substancji psychoaktywnych

– prowadząca Izabela Ratyńska

Plan szkolenia:

  • Podstawowe informacje na temat uzależnień
  • Dane statystyczne na temat zażywania przez dzieci i młodzież substancji psychoaktywnych ze szczególnym uwzględnieniem danych z terenu powiatu węgrowskiego
  • Proces rozwoju uzależnień ze względu na jego stopień zaawansowania
  • Powody dla których dzieci i młodzież sięgają po substancje psychoaktywne
  • Rozpoznawanie używania substancji psychoaktywnych
  • Wskazówki dotyczące przebiegu rozmowy z dzieckiem i rodzicem na temat uzależnień
  • Interwencja i postępowanie wspierające w oparciu o obowiązujące prawo

14. Uczeń trudny wychowawczo w szkole

– prowadząca Izabela Ratyńska

Plan szkolenia:

Definicja ucznia trudnego
Źródła trudnych zachowań
– Sfera ruchowa
– Sfera poznawcza
-Sfera emocjonalna
Role w jakie wchodzi trudny uczeń w szkolenia
– Uczeń “Awanturnik”
– Uczeń ” Walczący o władze”
– Uczeń ” Błazen”
– Uczeń ” Zmuś mnie”
– Uczeń “Głupek”
Ogólne zasady pracy z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze
Współpraca z rodzicem

15. Przeciwdziałanie przemocy domowej wobec dziecka. Wdrożenie procedury Niebieska Karta w oświacie

– prowadząca Joanna Romańska

Plan szkolenia:

  • Formy przemocy
  • Cykl przemocy
  • Koncepcje psychologiczne wyjaśniające występowanie przemocy oraz zachowanie się ofiar
  • Niebieska Karta- prawo, procedura, itp.
  • Algorytm postępowania

16. Agresja i przemoc rówieśnicza, a klimat szkoły

– prowadząca Hanna Górska-Rońda

Plan szkolenia:

  • Definicja agresji i klasyfikacja zachowań agresywnych
  • Definicja przemocy i klasyfikacja zachowań przemocowych
  • Definicja klimatu szkoły
  • Zachowania agresywne według samoopisu uczniów
  • Czynniki środowiska szkolnego sprzyjające agresji
  • Zapobieganie agresji na terenie szkoły
  • Uczniowska ocena przyczyn i szkodliwości agresji

17. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w zażywaniu substancji psychoaktywnych ( prelekcja dla rodziców)

– prowadząca Hanna Górska-Rońda

18. Zajęcia o charakterze warsztatowo- prelekcyjnym dla uczniów szkół ponadpodstawowych dotyczące zażywania substancji psychoaktywnych

– prowadząca Hanna Górska-Rońda