Warsztaty i szkolenia

Propozycja szkoleń, warsztatów i prelekcji dla nauczycieli,

rodziców i uczniów w roku szkolnym 2022/2023

 

 

 

  

  1.  Gotowość dziecka do podjęcia nauki w klasie I – prowadząca Dorota Mućk  

Plan szkolenia: 

  • Co to jest gotowość szkolna i dlaczego jest tak ważna? 
  • Gotowość dziecka do nauki w sferze fizycznej. 
  • Gotowość dziecka do nauki w sferze poznawczej. 
  • Gotowość dziecka do nauki w sferze emocjonalno- społecznej. 
  • Warunki odroczenia i przyspieszenia obowiązku szkolnego. 
  1. Depresja u dzieci i młodzieży- prowadząca Dorota Mućk 

Plan szkolenia: 

  • Symptomy, objawy depresji u dzieci i młodzieży. 
  • Czynniki wywołujące depresję (przyczyny depresji). 
  • Gdzie szukać pomocy? 
  • Jak wspierać i rozmawiać z dzieckiem w depresji? 

  

  1. Dobra komunikacja kluczem do porozumienia – prowadząca Joanna Romańska

Plan szkolenia: 

  •  Co jest ważne – miejsce, czas, partnerzy, cel itp. 
  •  Strategie komunikacji – skuteczne vs nieskuteczne. 
  • Bariery komunikacyjne 
  • Przebieg rozmowy nauczyciel – rodzic/uczeń. 

 

  1. Zaburzenia u dzieci i młodzieży – prowadząca Joanna Romańska

Plan szkolenia: 

  • lęk separacyjny 
  • fobia szkolna 
  • lęk społeczny w dzieciństwie 
  • zespół zaburzenia więzi 
  • depresja 
  • choroba afektywna dwubiegunowa 
  • samobójstwa i próby samobójcze 
  • somatyzacja 
  • zaburzenia jedzenia (pica, zaburzenia karmienia, anoreksja, bulimia) 

 

  1. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w zażywaniu substancji psychoaktywnych (prelekcja dla rodziców) – prowadząca Joanna Romańska 

 

  1. Przeciwdziałanie przemocy domowej wobec dziecka. Wdrożenie procedur Niebieska Karta w oświacie – prowadzące: Joanna Romańska i Izabela Ratyńska

Plan szkolenia: 

  • Formy przemocy 
  • Cykl przemocy 
  • Koncepcje psychologiczne wyjaśniające występowanie przemocy oraz zachowanie się ofiar 
  • Niebieska Karta – prawo, procedura itp. 
  • Algorytm postępowania. 

  

  1. Uczeń niedostosowany i zagrożony niedostosowaniem społecznym w szkole- praktyczne wskazówki – prowadząca Izabela Ratyńska 

Plan szkolenia: 

  • Podstawowe informacje na temat uzależnień 
  • Dane statystyczne na temat zażywania przez dzieci i młodzież substancji psychoaktywnych ze szczególnym uwzględnieniem danych z terenu powiatu węgrowskiego 
  • Proces rozwoju uzależnień ze względu na jego stopień zaawansowania 
  • Powody, dla których dzieci i młodzież sięgają po substancje psychoaktywne 
  • Rozpoznawanie używania substancji psychoaktywnych 
  • Wskazówki dotyczące przebiegu rozmowy z dzieckiem i rodzicem na temat uzależnień 
  • Interwencja i postępowanie wspierające w oparciu o obowiązujące prawo 

 

  1. Zrozumieć i pomóc rodzinie z dzieckiem praktykującym zażywanie substancji psychoaktywnych – prowadząca Izabela Ratyńska 

Plan szkolenia: 

  • Podstawowe informacje na temat uzależnień 
  • Dane statystyczne na temat zażywania przez dzieci i młodzież substancji psychoaktywnych ze szczególnym uwzględnieniem danych z terenu powiatu węgrowskiego 
  • Proces rozwoju uzależnień ze względu na jego stopień zaawansowania 
  • Powody, dla których dzieci i młodzież sięgają po substancje psychoaktywne 
  • Rozpoznawanie używania substancji psychoaktywnych 
  • Wskazówki dotyczące przebiegu rozmowy z dzieckiem i rodzicem na temat uzależnień 
  • Interwencja i postępowanie wspierające w oparciu o obowiązujące prawo 

 

  1. Uczeń trudny wychowawczo w szkole – prowadząca Izabela Ratyńska

Plan szkolenia: 

  • Definicja ucznia trudnego 
  • Źródła trudnych zachowań 
  • Sfera ruchowa 
  • Sfera poznawcza 
  • Sfera emocjonalna 
  • Role w jakie wchodzi trudny uczeń w szkolenia 
  • Uczeń „Awanturnik” 
  • Uczeń “Walczący o władzę 
  • Uczeń ”Błazen” 
  • Uczeń ”Zmuś mnie” 
  • Uczeń „Głupek” 
  • Ogólne zasady pracy z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze 
  • Współpraca z rodzicem 

 

  1. Budowanie poczucia własnej wartości u uczniów – prowadząca Agata Krupa-Berbeć 

Plan szkolenia: 

  • czym jest poczucie wartości i dlaczego ono jest tak ważne? 
  • czynniki wpływające na prawidłowe poczucie własnej wartości, 
  • gry i zabawy możliwe do zrealizowania na zajęciach z wychowawcą podnoszące poczucie własnej wartości u uczniów. 

  

  1. Motywowanie uczniów do nauki – prowadząca Agata Krupa-Berbeć 

Plan szkolenia: 

  • motywacja wewnętrzna i zewnętrzna, 
  • rozwijanie motywacji wewnętrznej, 
  • czynniki osłabiające motywacje uczniów do nauki, 
  • metody i formy pracy możliwe do zastosowania na zajęciach, sprzyjające motywacji uczenia. 

  

  1. Mutyzm wybiórczy – prowadząca Katarzyna Kowalczyk

Plan szkolenia: 

  • definicja, 
  • kryteria diagnostyczne, 
  • mutyzm a nieśmiałość, 
  • zaburzenia współwystępujące, 
  • etiologia, 
  • czynniki ryzyka, 
  • jak pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym. 

  

  1. Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci (prelekcja dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym) – prowadząca Katarzyna Kowalczyk

 

  1. Agresja i przemoc rówieśnicza a klimat szkoły – prowadząca   Hanna Górska-Rońda 

Plan szkolenia: 

  • Definicja agresji i klasyfikacja zachowań agresywnych 
  • Definicja przemocy i klasyfikacja zachowań przemocowych 
  • Definicja klimatu szkoły 
  • Zachowania agresywne według samoopisu uczniów 
  • Czynniki środowiska szkolnego sprzyjające agresji 
  • Zapobieganie agresji na terenie szkoły 
  • Uczniowska ocena przyczyn i szkodliwości agresji 

 

  1. Zajęcia o charakterze warsztatowo- prelekcyjnym dla uczniów szkół ponadpodstawowych dotyczące zażywania substancji psychoaktywnych – prowadząca Hanna Górska-Rońda.

 

    16. Przesiewowe badanie zaburzeń depresyjnych wśród uczniów klas VIII szkół podstawowych.