Propozycja szkoleń, warsztatów i prelekcji
dla nauczycieli, rodziców i uczniów
- Gotowość dziecka do podjęcia nauki w klasie I – prowadząca Dorota Mućk
Plan szkolenia:
- Co to jest gotowość szkolna i dlaczego jest tak ważna?
- Gotowość dziecka do nauki w sferze fizycznej.
- Gotowość dziecka do nauki w sferze poznawczej.
- Gotowość dziecka do nauki w sferze emocjonalno- społecznej.
- Warunki odroczenia i przyspieszenia obowiązku szkolnego.
2. Depresja u dzieci i młodzieży- prowadząca Dorota Mućk
Plan szkolenia:
- Symptomy, objawy depresji u dzieci i młodzieży.
- Czynniki wywołujące depresję (przyczyny depresji).
- Gdzie szukać pomocy?
- Jak wspierać i rozmawiać z dzieckiem w depresji?
3. Przeciwdziałanie przemocy domowej wobec dziecka. Wdrożenie procedur Niebieska Karta w oświacie – prowadząca: Izabela Ratyńska
Plan szkolenia:
- Formy przemocy
- Cykl przemocy
- Koncepcje psychologiczne wyjaśniające występowanie przemocy oraz zachowanie się ofiar
- Niebieska Karta – prawo, procedura itp.
- Algorytm postępowania.
4. Uczeń niedostosowany i zagrożony niedostosowaniem społecznym w szkole- praktyczne wskazówki – prowadząca Izabela Ratyńska
Plan szkolenia:
- Podstawowe informacje na temat uzależnień
- Dane statystyczne na temat zażywania przez dzieci i młodzież substancji psychoaktywnych ze szczególnym uwzględnieniem danych z terenu powiatu węgrowskiego
- Proces rozwoju uzależnień ze względu na jego stopień zaawansowania
- Powody, dla których dzieci i młodzież sięgają po substancje psychoaktywne
- Rozpoznawanie używania substancji psychoaktywnych
- Wskazówki dotyczące przebiegu rozmowy z dzieckiem i rodzicem na temat uzależnień
- Interwencja i postępowanie wspierające w oparciu o obowiązujące prawo
5. Zrozumieć i pomóc rodzinie z dzieckiem praktykującym zażywanie substancji psychoaktywnych – prowadząca Izabela Ratyńska
Plan szkolenia:
- Podstawowe informacje na temat uzależnień
- Dane statystyczne na temat zażywania przez dzieci i młodzież substancji psychoaktywnych ze szczególnym uwzględnieniem danych z terenu powiatu węgrowskiego
- Proces rozwoju uzależnień ze względu na jego stopień zaawansowania
- Powody, dla których dzieci i młodzież sięgają po substancje psychoaktywne
- Rozpoznawanie używania substancji psychoaktywnych
- Wskazówki dotyczące przebiegu rozmowy z dzieckiem i rodzicem na temat uzależnień
- Interwencja i postępowanie wspierające w oparciu o obowiązujące prawo
6. Uczeń trudny wychowawczo w szkole – prowadząca Izabela Ratyńska
Plan szkolenia:
- Definicja ucznia trudnego
- Źródła trudnych zachowań
- Sfera ruchowa
- Sfera poznawcza
- Sfera emocjonalna
- Role w jakie wchodzi trudny uczeń w szkolenia
- Uczeń „Awanturnik”
- Uczeń “Walczący o władzę”
- Uczeń ”Błazen”
- Uczeń ”Zmuś mnie”
- Uczeń „Głupek”
- Ogólne zasady pracy z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze
- Współpraca z rodzicem
7. Budowanie poczucia własnej wartości u uczniów – prowadząca Agata Krupa-Berbeć
Plan szkolenia:
- czym jest poczucie wartości i dlaczego ono jest tak ważne?
- czynniki wpływające na prawidłowe poczucie własnej wartości,
- gry i zabawy możliwe do zrealizowania na zajęciach z wychowawcą podnoszące poczucie własnej wartości u uczniów.
8. Motywowanie uczniów do nauki – prowadząca Agata Krupa-Berbeć
Plan szkolenia:
- motywacja wewnętrzna i zewnętrzna,
- rozwijanie motywacji wewnętrznej,
- czynniki osłabiające motywacje uczniów do nauki,
- metody i formy pracy możliwe do zastosowania na zajęciach, sprzyjające motywacji uczenia.
9. Mutyzm wybiórczy – prowadząca Katarzyna Kowalczyk
Plan szkolenia:
- definicja,
- kryteria diagnostyczne,
- mutyzm a nieśmiałość,
- zaburzenia współwystępujące,
- etiologia,
- czynniki ryzyka,
- jak pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym.
10. Jak radzić sobie z trudnym zachowaniem dzieci (prelekcja dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym) – prowadząca Katarzyna Kowalczyk
11. Agresja i przemoc rówieśnicza a klimat szkoły – prowadząca Hanna Górska-Rońda
Plan szkolenia:
- Definicja agresji i klasyfikacja zachowań agresywnych
- Definicja przemocy i klasyfikacja zachowań przemocowych
- Definicja klimatu szkoły
- Zachowania agresywne według samoopisu uczniów
- Czynniki środowiska szkolnego sprzyjające agresji
- Zapobieganie agresji na terenie szkoły
- Uczniowska ocena przyczyn i szkodliwości agresji
12. Zajęcia o charakterze warsztatowo- prelekcyjnym dla uczniów szkół ponadpodstawowych dotyczące zażywania substancji psychoaktywnych – prowadząca Hanna Górska-Rońda.
13. Przesiewowe badanie zaburzeń depresyjnych wśród uczniów klas II szkół ponadpodstawowych.