Raport
Występowanie zaburzeń depresyjnych wśród młodzieży ze szkół ponadpodstawowych powiatu węgrowskiego
Wdrożony przez Poradnię projekt badań przesiewowych jest wynikiem obserwacji nasilania się problemu depresji wśród młodzieży korzystającej z pomocy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Węgrowie. W ramach prowadzonej działalności zauważono, że:
- zwiększa się liczba młodzieży i rodziców zgłaszających się z prośbą o specjalistyczną pomoc,
- zwiększa się liczba wniosków o nauczanie indywidualne,
- zwiększa się liczba zgłoszeń ze strony nauczycieli i pedagogów szkolnych z prośbą o interwencje i pomoc dotyczącą diagnozy indywidualnych przypadków młodzieży z podejrzeniem występowania zaburzeń nastroju.
Celem podjętych badań przesiewowych było:
- oszacowanie skali zjawiska, to jest częstotliwości występowania zaburzeń depresyjnych wśród młodzieży w wieku 15-18 lat,
- ocena ryzyka występowania zaburzeń depresyjnych w danej grupie wiekowej,
- wyodrębnienie osób potrzebujących pogłębionej diagnozy, w wyniku której, możliwe będzie udzielenie specjalistycznej pomocy,
- przeciwdziałanie negatywnym skutkom zaburzeń depresyjnych,
- zwiększanie świadomości w zakresie wczesnego rozpoznawania oraz reagowania na symptomy depresyjne ujawniane przez młodzież,
- monitorowanie efektów podjętych działań profilaktycznych i pomocowych.
Badania przesiewowe zostały przeprowadzone w następujących szkołach:
- Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza w Węgrowie
- I kwartał 2020 rok – trzy klasy I – łącznie 75 uczniów
- IV kwartał 2021 rok – cztery klasy II – łącznie 95 uczniów oraz trzy klasy III (badanie powtórne przeprowadzone w tych samych klasach, co w 2020 roku) – łącznie 84 uczniów
- Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. J. Kochanowskiego w Węgrowie
- IV kwartał 2021 rok – siedem klas II – łącznie 113 uczniów
- Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Łochowie
- IV kwartał 2021 roku i I kwartał 2022 roku – trzy klasy II – łącznie 59 uczniów
- Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Sadownem
- IV kwartał 2021 roku -jedna klasa II- łącznie 13 uczniów
- Liceum Ogólnokształcące w Stoczku
- IV kwartał 2021 roku – jedna klasa II – łącznie 9 uczniów
- Szkoła Branżowa I stopnia w Ostrówku
- I kwartał 2022 roku – jedna klasa II – łącznie 7 uczniów
W badaniach przesiewowych w IV kwartale 2021 i I kwartale 2022 roku wzięło udział łącznie 296 uczniów klas II oraz 84 uczniów klas III z sześciu szkół ponadpodstawowych na terenie powiatu węgrowskiego.
Procedura badawcza
- Badania grupowe
Przed przystąpieniem do badań uzyskano zgody Dyrektorów poszczególnych szkół na przeprowadzenie badań przesiewowych wśród uczniów. W każdej klasie zgodę na udział w badaniu oraz podanie danych do kontaktu w formularzu uzyskano od rodziców lub pełnoletnich uczniów. Badania zostały przeprowadzone w terminach uzgodnionych z pedagogiem szkolnym.
W badaniu grupowym wzięli udział uczniowie poszczególnych klas w wieku 15 – 18 lat. Każdy uczestnik badania wypełniał osobiście kwestionariusz diagnostyczny CDI 2 – wersje pełną do samoopisu.
- Badania indywidualne
Badania indywidualne przeznaczone są dla osób, które w badaniu przesiewowym uzyskały wyniki wymagające dalszej pogłębionej diagnozy. W celu przeprowadzenia badań podjęto następujące kroki:
- Nawiązano kontakt telefoniczny z rodzicami uczniów, którzy wymagali pogłębionej diagnozy – zaproszenie do Poradni w celu przeprowadzenia dalszych badań diagnostycznych
- Przeprowadzono badania indywidualne uczniów i ich rodziców odpowiednimi kwestionariuszami CDI 2
- W celu pogłębienia diagnozy zastosowano dodatkowe testy np.: test oceny lęku STAIC, Test Niedokończonych Zdań Rottera wersja dla młodzieży. Dodatkowo z każdym z rodziców przeprowadzono pogłębione wywiady odnośnie funkcjonowania dziecka wykorzystując między innymi test Skal Objawowych Zaburzeń Okresu Adolescencji.
Narzędzie badawcze.
Do przeprowadzenia badań przesiewowych użyto Zestawu Kwestionariuszy CDI 2 – do diagnozy depresji u dzieci i młodzieży pełna wersja do samoopisu. Niniejsze narzędzie diagnostyczne wykorzystuje się w celu:
- oceny symptomów depresji wśród dzieci i młodzieży w wieku 7-18 lat,
- określenia poziomu funkcjonowania osoby badanej z uwzględnieniem różnych perspektyw. Składa się z 4 różnych wersji – dwie z nich to wersje do samoopisu (pełna i skrócona), pozostałe dwie to wersje przeznaczone do opisu zaobserwowanych przez rodzica i nauczyciela objawów depresyjnych w obszarze problemów emocjonalnych i problemów w funkcjonowaniu dziecka/nastolatka.
- określenia wskaźnika nasilenia objawów depresyjnych (wyrażonego za pomocą wyników tenowych) uwzględniającego wiek i płeć osoby badanej.
Zestaw Kwestionariuszy CDI 2 to komplet narzędzi diagnostycznych w skład, którego wchodzą cztery wersje kwestionariuszy przeznaczone dla różnych grup odbiorców.
- Wersja do samoopisu – pełna
- Służy do pogłębionej diagnozy dzieci i młodzieży w zakresie występowania zaburzeń depresyjnych,
- Składa się z 28 pozycji dotyczących przejawów zaburzeń depresyjnych,
- Obejmuje kryteria diagnostyczne określone w DSM IV dla większego zaburzenia depresyjnego i zaburzenia dystymicznego,
- Kwestionariusz ten odnosi się do konkretnych obszarów problemowych opisanych w ramach 2 skal głównych (problemy emocjonalne, problemy w funkcjonowaniu) i 4 podskal (negatywny nastrój, niska samoocena, brak efektywności, problemy interpersonalne),
- W skład skali problemy emocjonalne wchodzi podskala: negatywny nastrój i niska samoocena,
- W skład skali problemy w funkcjonowaniu wchodzi podskala: brak efektywności i problemy interpersonalne.
- Wersja do samoopisu – skrócona
- Służy do przeprowadzenia badań przesiewowych wśród dzieci i młodzieży,
- Cechuje się wysokimi współczynnikami trafności i rzetelności,
- Wymagane jest ustalenie określonego progu (punktu odcięcia),
- Badani, którzy uzyskają wyniki powyżej ustalonego progu zostają skierowani do w dalszej pogłębionej diagnozy.
- Wersja dla rodziców dziecka
- Służy do przeprowadzenia badania wśród rodziców dzieci biorących udział w diagnozie
- Liczba pozycji w kwestionariuszu – 17
- Czas trwania badania – 10 min.
- Rodzaj uzyskanych wyników: wynik ogólny oraz wyniki dla 2 skal głównych (problemy emocjonalne i problemy w funkcjonowaniu)
- Wersja dla nauczyciela
- Służy do przeprowadzenia badań wśród nauczycieli w celu uzyskania informacji na temat dzieci i młodzieży cierpiących z powodu objawów depresyjnych
- Liczba pozycji w kwestionariuszu – 12
- Czas trwania badania – 5 min.
- Rodzaj uzyskanych wyników: wynik ogólny, wyniki dla dwóch skal głównych (problemy emocjonalne i problemy w funkcjonowaniu).
W celu analizy wyników uzyskanych w Kwestionariuszu CDI 2 używa się ogólnego wyniku surowego oraz wyników surowych uzyskanych w poszczególnych skalach i podskalach. Wyniki te są następnie przeliczane na wynik tenowy w celu dokonania interpretacji. Normy tenowe zostały opracowane odrębnie dla obu płci oraz dla różnych grup wiekowych w przedziale 7- 18 lat. Wynik ogólny na wysokości 65 tena lub wyższy jest uznany jako wynik diagnostyczny w zakresie zaburzeń depresyjnych. W dokonaniu rzetelnej diagnozy zaburzeń depresyjnych ważne jest jednak branie pod uwagę wyników uzyskanych we wszystkich wypełnianych wersjach Kwestionariusza CDI 2 oraz dokonanie interpretacji wyników ogólnych wraz z wynikami uzyskanymi na poszczególnych skalach i podskalach.
Znaczenie wyników według skali tenowej:
Teny |
Wynik |
70 + |
Bardzo wysoki |
65-69 |
Wysoki |
60-64 |
Podwyższony |
40-59 |
Przeciętny |
40 |
Niski |
Wyniki badań przesiewowych prowadzonych w szkołach na terenie powiatu węgrowskiego w 2021 i 2022 roku.
- Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza w Węgrowie.
- Badanie 95 uczniów z czterech klas II (64 dziewczyny, 31 chłopców)
Wyniki na skali tenowej |
Chłopcy |
Dziewczęta |
Grupa badawcza – łącznie |
Bardzo wysoki |
1 |
4 |
5(5%) |
Wysoki |
5 |
12 |
17(18%) |
Podwyższony |
5 |
7 |
12(13%) |
Przeciętny |
20 |
35 |
55(58%) |
Niski |
0 |
6 |
6(6%) |
- Badanie 84 uczniów z trzech klas III (48 dziewczyn, 36 chłopców)
Wyniki na skali tenowej |
Chłopcy – liczba osób |
Dziewczęta – liczba osób |
Grupa badawcza – łącznie liczba osób/procent |
Bardzo wysoki |
3 |
6 |
9 (11%) |
Wysoki |
3 |
4 |
7 (8%) |
Podwyższony |
5 |
3 |
8 (10%) |
Przeciętny |
22 |
32 |
54 (64%) |
Niski |
3 |
3 |
6 (7%) |
- Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. J. Kochanowskiego w Węgrowie
- Badanie 113 uczniów z siedmiu klas II (69 dziewczyn, 44 chłopców)
Wyniki na skali tenowej |
Chłopcy – liczba osób |
Dziewczęta – liczba osób |
Grupa badawcza – łącznie liczba osób/procent |
Bardzo wysoki |
0 |
2 |
2 (2%) |
Wysoki |
3 |
6 |
9 (8%) |
Podwyższony |
2 |
5 |
7 (6%) |
Przeciętny |
31 |
44 |
75 (66%) |
Niski |
8 |
12 |
20 (18%) |
- Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Łochowie
- Badanie 59 uczniów z trzech klas II (50 dziewczyn, 9 chłopców)
Wyniki na skali tenowej |
Chłopcy – liczba osób |
Dziewczęta – liczba osób |
Grupa badawcza – łącznie liczba osób/procent |
Bardzo wysoki |
0 |
5 |
5 (8,5%) |
Wysoki |
0 |
5 |
5 (8,5%) |
Podwyższony |
0 |
13 |
13 (22%) |
Przeciętny |
7 |
26 |
33 (56%) |
Niski |
2 |
1 |
3 (5%) |
- Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Sadownem
- Badanie 13 uczniów z jednej klasy II (10 dziewczyn, 3 chłopców)
Wyniki na skali tenowej |
Chłopcy – liczba osób |
Dziewczęta – liczba osób |
Grupa badawcza – łącznie liczba osób/procent |
Bardzo wysoki |
0 |
1 |
1 (8%) |
Wysoki |
0 |
1 |
1 (8%) |
Podwyższony |
0 |
3 |
3 (23%) |
Przeciętny |
3 |
5 |
8 (61%) |
Niski |
0 |
0 |
0 (%) |
- Liceum Ogólnokształcące w Stoczku
- Badanie 9 uczniów z jednej klasy II (3 dziewczyny, 6 chłopców)
Wyniki na skali tenowej |
Chłopcy – liczba osób |
Dziewczęta – liczba osób |
Grupa badawcza – łącznie liczba osób/procent |
Bardzo wysoki |
0 |
0 |
0 (0%) |
Wysoki |
0 |
0 |
0 (0%) |
Podwyższony |
2 |
0 |
2 (22%) |
Przeciętny |
3 |
2 |
5 (56%) |
Niski |
1 |
1 |
2 (22%) |
- Szkoła Branżowa I stopnia w Ostrówku
- Badanie 7 uczniów z jednej klasy II (3 dziewczyny, 4 chłopców)
Wyniki na skali tenowej |
Chłopcy – liczba osób |
Dziewczęta – liczba osób |
Grupa badawcza – łącznie liczba osób/procent |
Bardzo wysoki |
0 |
1 |
1 (14%) |
Wysoki |
0 |
0 |
0 (0%) |
Podwyższony |
1 |
0 |
1 (14%) |
Przeciętny |
3 |
2 |
5 (72%) |
Niski |
0 |
0 |
0 (0%) |
Ogółem klasy II ze szkół ponadpodstawowych z powiatu węgrowskiego.
- Badanie 296 uczniów z 18 klas II (199 dziewczyn, 97 chłopców)
Wyniki na skali tenowej |
Chłopcy – liczba osób |
Dziewczęta – liczba osób |
Grupa badawcza – łącznie liczba osób/procent |
Bardzo wysoki |
1 |
13 |
14 (5%) |
Wysoki |
8 |
24 |
32 (11%) |
Podwyższony |
10 |
28 |
38 (13%) |
Przeciętny |
67 |
114 |
181 (61%) |
Niski |
11 |
20 |
31 (10%) |
Wnioski z badań
- Przeprowadzone badania przesiewowe pokazują, że w grupie badawczej, tj. wśród uczniów klas II szkół ponadpodstawowych, 16 % z nich cierpi z powodu silnych lub bardzo silnych objawów depresji.
- Osoby z grupy ryzyka pojawienia się zaburzeń depresyjnych (czyli osoby, które uzyskały wyniki podwyższone) stanowią 13 % wszystkich badanych. Zasadne wydaje się szczególne monitorowanie tej grupy osób, celem zwiększenia skuteczności wczesnego wykrywania depresji.
- Warte rozważenia wydaje się prowadzenie pogłębionych indywidualnych badań diagnostycznych za pomocą dodatkowych testów oraz wywiadu z rodzicami również wśród osób, które uzyskały wynik podwyższony.
- Badania przeprowadzone przy użyciu pełnej wersji do samoopisu Kwestionariusza CDI 2 dają możliwość wychwycenia osób, które mają myśli samobójcze. Wśród przebadanej grupy istnieją osoby, które w kwestionariuszu zaznaczyły, że mają takie myśli, mimo, iż pozostałe symptomy depresji nie występowały lub były na niskim poziomie (były to zarówno osoby z wynikami bardzo wysokimi i wysokimi oraz podwyższonymi, a nawet przeciętnymi). Prawie 20% uczniów klas II i prawie 18 % uczniów klas III zaznaczyło w kwestionariuszu, że ma myśli samobójcze (“Myślę, żeby się zabić, ale nie zrobiłabym/zrobiłbym tego” zaznaczyło łącznie 54 uczniów klas II – 43 dziewczyny i 11 chłopców oraz łącznie 15 uczniów klas III – 5 dziewczyn i 10 chłopców; “Chcę się zabić” zaznaczyło łącznie 4 uczniów z II Klas – 3 dziewczyny i 1 chłopiec). Takie osoby zostały objęte pomocą w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Porównanie wyników badań przesiewowych prowadzonych wśród uczniów trzech klas Liceum Ogólnokształcącego im. A. Mickiewicza w Węgrowie w 2020 i 2021 roku (badanie przeprowadzone wersją skróconą).
Badania przesiewowe zostały przeprowadzone także powtórnie na tej samej grupie badawczej – tj. wśród uczniów trzech klas Liceum Ogólnokształcącego im. A. Mickiewicza w Węgrowie, które badane były wcześniej w 2019 roku. Uczestnicy zostali przebadani Kwestionariuszem CDI 2 – skróconą wersją do samoopisu. Na podstawie przeprowadzonych badań uzyskano następujące wyniki podane w poniższej tabeli.
Wyniki na skali tenowej |
2020 rok |
2021 rok |
Różnica |
Bardzo wysoki |
19 % |
17% |
– 2% |
Wysoki |
8 % |
9% |
+1% |
Podwyższony |
17 % |
19% |
+ 2% |
Przeciętny |
52 % |
51% |
-1% |
Niski |
4 % |
4% |
b.z. |
Wnioski z przeprowadzonych porównawczych badań przesiewowych wśród młodzieży w zakresie diagnozy depresji.
- Analiza przeprowadzonych badań w grupie uczniów, którzy ponownie wzięli udział w badaniach przesiewowych po upływie prawie dwóch lat pokazuje, że wdrożone działania pomocowe nie były wystarczające.
- Czynnikami wpływającymi na niską skuteczność zastosowanych działań pomocowych mogą być:
- niechęć i brak współpracy ze strony rodziców,
- obawy osób badanych związane ze skorzystaniem z różnych form pomocy,
- mała dostępność bezpłatnej specjalistycznej pomocy- psychoterapii i pomocy psychiatrycznej – szczególnie w mniejszych miejscowościach,
- brak odpowiednich narzędzi do monitoringu skuteczności zaproponowanych przez Poradnię działań, a szczególnie wdrożenia ich przez rodziców i młodzież (dotyczy działań odbywających się poza Poradnią).
- Wyniki porównawcze badań prowadzonych w tej samej grupie badawczej w 2019 i 2021 roku świadczyć mogą również o negatywnym wpływie pandemii na utrzymywanie się (pomimo wdrożenia działań pomocowych) wysokich i bardzo wysokich wyników na skali tenowej).
Rekomendacje:
- Zwiększenie liczby działań diagnostycznych w zakresie depresji w formie badań przesiewowych prowadzonych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
- Prowadzenie przez pedagogów i psychologów szkolnych oraz nauczycieli działań profilaktycznych skierowanych zarówno do młodzieży, jak i rodziców w celu zwiększania świadomości w zakresie wczesnego rozpoznawania i reagowania na symptomy depresyjne.
- Zwiększanie świadomości społecznej związanej ze skalą problemu depresji wśród młodzieży, w szczególności ryzyka podejmowania prób samobójczych.
- Monitorowanie skuteczności podejmowanych działań profilaktycznych/pomocowych poprzez m. in. prowadzenie porównawczych badań przesiewowych szczególnie w grupach podwyższonego ryzyka wystąpienia depresji.
- Zwiększenie dostępności pomocy psychoterapeutycznej i psychiatrycznej.