Terapia grupowa dzieci jąkających się

 

Jąkanie - wg Z. Tarkowskiego - to zaburzenie komunikacji występujące w określonych sytuacjach, którego podstawowymi symptomami są: niepłynność mówienia i logofobia (lęk przed mówieniem) oraz objawy wegetatywne i neuromięśniowe.


Podstawowe objawy niepłynności mówienia to:

  • powtarzanie głosek, sylab, wyrazów, a nawet całych zdań,
  • przeciąganie głosek,
  • bloki (trudności z wypowiedzeniem dźwięku),
  • pauzy,
  • embołofrazje,
  • rewizje (poprawki),
  • tachylalia (zbyt szybkie mówienie),
  • bradylalia (zbyt wolne mówienie). (Z. Tarkowski)


W Poradni prowadzona jest terapia grupowa dzieci jąkających się. Grupa liczy 6 - 8 osób, w wieku szkolnym. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu.


Terapia składa się z dwóch części:

  1. terapii psychologicznej,
  2. terapii logopedycznej.


Głównym celem zajęć wspomagających z psychologiem jest:

  • wykształcenie umiejętności odprężania się,
  • usunięcie napięcia,
  • uwolnienie od zahamowań,
  • pokonanie lęku przed mówieniem,
  • wzmocnienie wiary we własne siły, możliwości,
  • poprawę stanu emocjonalnego,
  • funkcjonowania społecznego,
  • komunikacji z otoczeniem.


Podczas zajęć wykorzystywane są metody oparte na relaksie, zabawie, ruchu  z wykorzystaniem m.in. elementów takich metod jak: technika relaksacyjna według Jacobsona, Wintreberta, trening autogenny, Malowanie Dziesięcioma Palcami, Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne.


Głównym celem terapii logopedycznej jest:

  • upłynnianie mowy
  • spowalnianie mowy
  • kontrola mowy

W trakcie zajęć prowadzone są ćwiczenia fonacyjne, emisyjne, rytmiczne, relaksacja (rozluźnianie napięcia mięśni – jąkaniu towarzyszy wzmożone napięcie mięśni aparatu artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego), wydłużanie fazy wydechowej, wprowadzane są także gesty ułatwiające mówienie.


Opracowanie:
mgr Magdalena Miałkowska – neurologopeda
mgr Katarzyna Murawska – psycholog

Joomla Templates by Joomla51.com