Dysleksja to zespół specyficznych trudności, w uczeniu się występujących pomimo prawidłowej inteligencji, właściwej metodyki nauczania i odpowiednich warunków środowiskowych.
U podłoża trudności leżą zaburzenia rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych: analizy i syntezy wzrokowej, analizy i syntezy słuchowej, motoryki, współdziałania czyli integracji, w/w procesów, pamięci wzrokowej, słuchowej, ruchowej, lateralizacji, orientacji w schemacie ciała.
W młodszym wieku szkolnym dysleksja manifestuje się głownie trudnościami w opanowaniu umiejętności czytania i pisania. U dyslektyków w starszych klasach szkoły podstawowej i gimnazjum, w zależności od rodzaju i głębokości zaburzeń, może dawać różnorodne objawy.
U poszczególnych uczniów zdiagnozowanych jako dyslektycy mogą pojawiać się tylko określone symptomy o mniejszym lub większym stopniu nasilenia.
Zadaniem szkoły jest między innymi pomoc dziecku dyslektycznemu w odkryciu jego mocnych stron oraz rozwinięciu potencjalnych możliwości.
Niezbędne jest także objęcie uczniów z dysleksją oddziaływaniami terapeutycznymi, pomagającymi złagodzić objawy zaburzeń, wzmacniającymi motywację do nauki, podnoszącymi samoocenę oraz uczącymi odporności na stres.
Objawy zaburzeń funkcji poznawczych u dyslektyków w starszym wieku szkolnym.
Nazwa przedmiotu: |
Możliwe objawy dysleksji : |
Wszystkie (poza wychowaniem fizycznym i przedmiotami artystycznymi).
|
Trudności w czytaniu (wolne tempo, brak płynności, przekręcanie wyrazów, trudności ze zrozumieniem czytanego tekstu). Trudności w pisaniu (popełnianie błędów). Trudności w wypowiadaniu się. Trudności w rozumieniu dłuższych wypowiedzi słownych i poleceń nauczyciela. Kłopoty z koncentracją uwagi. Wolne tempo pracy. |
Język polski |
Trudności w przyswajaniu materiału gramatycznego, zapamiętywaniu trudniejszych terminów. Trudności w pamięciowym opanowaniu wierszy. Gubienie wątku w wypowiedziach pisemnych. Trudności z organizacją tekstu. |
Język obcy |
Trudności z wymową. Trudności z pisownią. Problemy z rozumieniem wypowiedzi ustnych tekstu odtwarzanego z magnetofonu. |
Matematyka |
Trudności w opanowaniu tabliczki mnożenia. Trudności z liczeniem w pamięci. Trudności w rozwiązywaniu zadań tekstowych. Pomyłki w zapisie cyfr, znaków, błędy w zapisie liczb wielocyfrowych, mylenie > i < , + i - , złe umieszczanie przecinków w ułamkach dziesiętnych. Błędy w zapisie i odczytywaniu liczb wielocyfrowych, ułamków dziesiętnych. Trudności w nauce geometrii. |
Geografia, historia |
Trudności w orientowaniu się na mapie, mylenie stron świata. Trudności w obliczaniu współrzędnych geograficznych, obliczaniu stref czasowych. Trudności w zapamiętywaniu dat, chronologii, nazw |
Biologia |
Trudności w zapamiętywaniu trudnych terminów, rysowaniu schematów, przekrojów, itp. Trudności w opanowaniu systematyki. |
Fizyka, chemia |
Trudności w zapamiętywaniu złożonych wzorów, trudnych terminów, symboli. Kłopoty w rozwiązywaniu zadań z treścią, trudności Pomyłki w zapisie wzorów, działań. |
Wychowanie fizyczne |
Mylenie kierunków (prawo-lewo). Trudności w grach zespołowych. Trudności w opanowaniu układów gimnastycznych |
Plastyka, zajęcia techniczne |
Trudności w majsterkowaniu, szyciu, lepieniu, malowaniu. Trudności w wykonywaniu modeli, wykresów, konstrukcji. Brak estetyki wykonywanych prac. |
Muzyka |
Trudności w odtwarzaniu rytmu, czytaniu nut. |
Opracowała: Beata Justyna Przybyszewska