Kiedy do logopedy???


            Jeśli...

Dziecko dwuletnie:

  • nie rozumie poleceń słownych w sytuacjach domowych,
  • nie podejmuje prób wypowiadania się,
  • zamiast wyrazów wypowiada pojedyncze dźwięki mowy (głoski),
  • z trudem wypowiada tylko pojedyncze wyrazy bez prób ich łączenia
    w zdanie,
  • wymawia dźwięki w taki sposób, że jego wypowiedź jest całkiem niezrozumiała,
  • ma głos chrapliwy albo matowy, albo nosowy, albo zbyt wysoki,
  • zaobserwujemy jakąkolwiek nieprawidłowość w budowie i funkcjonowaniu warg, języka (a także wędzidełka języka), podniebienia miękkiego i twardego oraz w stanie zgryzu.

 

 

 

Dziecko czteroletnie:

  • nie rozumie, nie wykonuje poleceń słownych,
  • wypowiada tylko pojedyncze wyrazy i uzupełnia wypowiedź gestem albo wypowiada z trudem proste zdania, albo w większości wypowiada połączenia wyrazów niepoprawne pod względem gramatycznym,
  • wymawia dźwięki mowy w taki sposób, że jego wypowiedź jest często niezrozumiała,
  • różne dźwięki mowy wymawia nieprawidłowo, tzn. zamiast oczekiwanej głoski wymawia inną, np. zamiast f, w wymawia p, b, zamiast k, g wymawia
    t, d, zamiast s, z, c, dz wymawia ś, ź, ć, dź, zamiast r wymawia j, zamiast
    c, dz wymawia s, z,
  • ubezdźwięcznia głoski dźwięczne, np. zamiast b wymawia p, zamiast
    g wymawia k, zamiast w wymawia f,
  • r wymawia międzyzębowe (język wsuwa miedzy zęby) lub inaczej zniekształca,
  • wsuwa język między zęby lub układa język i wargi przy wymawianiu s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź tak, że głoski te są w efekcie nienaturalne, świszczące,
  • ma głos chrapliwy albo matowy, albo nosowy, albo zbyt wysoki,
  • ma zbyt powolne lub zbyt szybkie tempo wypowiedzi,
  • zaobserwujemy jakąkolwiek nieprawidłowość w budowie i funkcjonowaniu warg, języka (a także wędzidełka języka), podniebienia miękkiego i twardego oraz w stanie zgryzu.

 

Dziecko sześcioletnie:

  • nie wykonuje poleceń lub ich realizacja wskazuje na ich niepełne rozumienie, a więc nawet wtedy, gdy dziecko nie rozumie tylko pewnych elementów treści poleceń, np. nazw klocków lub wyrażeń przyimkowych,
  • wypowiada tylko proste zdania,
  • wykazuje ubogi zasób słownictwa,
  • formy gramatyczne jego wypowiedzi są często niepoprawne,
  • wymawia dźwięki mowy (głoski) w taki sposób, że jego wypowiedź jest często niezrozumiała,
  • różne dźwięki mowy wymawia nieprawidłowo, tzn. zamiast oczekiwanej głoski wymawia inną, np. zamiast k, g wymawia t, d, zamiast s, z, c, dz wymawia ś, ź, ć, dź, zamiast sz, ż, cz, dż wymawia s, z, c, dz, zamiast r wymawia l lub ł,
  • ubezdźwięcznia głoski dźwięczne, np. zamiast b wymawia p, zamiast
    z wymawia s, zamiast ż wymawia sz,
  • r wymawia międzyzębowe (język wsuwa miedzy zęby) lub inaczej zniekształca,
  • wsuwa język między zęby lub układa język i wargi przy wymawianiu s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź tak, że głoski te są w efekcie nienaturalne, świszczące,
  • przestawia sylaby w obrębie wyrazu lub skraca wyrazy,
  • ma głos chrapliwy albo matowy, albo nosowy, albo zbyt wysoki,
  • ma zbyt powolne lub zbyt szybkie tempo wypowiedzi,
  • ma objawy jąkania,
  • zaobserwujemy jakąkolwiek nieprawidłowość w budowie i funkcjonowaniu warg, języka (a także wędzidełka języka), podniebienia miękkiego i twardego oraz w stanie zgryzu.

 

                                                               Opracowanie: Magdalena Miałkowska

Źródło: „Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero-, i sześcioletnich” D. Emiluta- Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys.

Joomla Templates by Joomla51.com