• Zwolnij tempo mowy, nie tylko w okresach płynności, ale wówczas,
    gdy wystąpi jąkanie. Spowolnienie rytmu mówienia wzmacnia kontrolę – w ten sposób to Ty panujesz nad mową, nie odwrotnie.

 

  • Nie musisz mówić płynnie cały czas – jeżeli to zaakceptujesz, będziesz czuł się o wiele lepiej. Pomyśl o sobie, jako o człowieku mówiącym płynnie, który od czasu do czasu nieco się zacina, a nie odwrotnie. Nie trwaj w napięciu oczekując niepłynności.

 

  • Popatrz, co robisz, kiedy się jąkasz – spróbuj jąkać się świadomie
    i poobserwuj siebie. Nie unikaj tego, bowiem to pomoże Ci poznać,
    a następnie przezwyciężyć jąkanie.

 

  • Przyglądaj się otoczeniu – utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, nawet wtedy, gdy się jąkasz. W ten sposób będziesz mniej zestresowany i bardziej zrelaksowany.

 

  • Patrz na świat jako jąkający się, ale nie przenoś swoich odczuć na rozmówcę – słuchacz ma swoje problemy i doświadczenia i może być myślami bardzo daleko wśród swoich trudności, bardzo często nie zwracając uwagi na Twoją niepłynność.

 

  • Nie staraj się ukrywać ani walczyć ze swoim jąkaniem – im bardziej będziesz usiłował ukryć swoje jąkanie, tym bardziej będzie wzrastać Twój lęk
    i wewnętrzne napięcie, a to tylko powiększy Twoją niepłynność.

 

  • Posłuchaj, jak płynnie mówi Twoje otoczenie – zmienisz swoje nastawienie do jąkania, gdy dokładnie posłuchasz się mowie osób, które uchodzą za płynnie mówiące. Staraj się być bardziej realistyczny w stosunku do tzw. płynności, nie traktuj każdego nawet małego momentu jąkania jak nieszczęście.

 

  • Słuchaj uważnie – kiedy koncentrujesz się na swojej niepłynności nie starcza Ci czasu, aby słuchać rozmówcy.

 

  • Odczuwaj i doświadczaj swojej płynnej mowy – jeśli będziesz naprawdę świadomy swoich okresów płynności, Twoja praca nad jąkaniem będzie łatwiejsza.

 

  • Mów o swoim jąkaniu – z chwilą, gdy zaczniesz o tym, co czujesz w czasie jąkania, jak chciałbyś sobie pomóc, jak inni mogliby to zrobić, będziesz zaskoczony, jak powoli jąkanie przestanie dominować w Twoim życiu.

 

  • Poruszaj się „małymi krokami” – zmiany wprowadzane powoli
    i systematycznie są zwykle skuteczniejsze i trwałe.

 

  • Wyznaczaj sobie realne cele, nie rezygnuj i nie poddawaj się przy pierwszym niepowodzeniu.

 

  • Jeśli zdecydujesz się na udział w terapii, bądź systematyczny i wytrwały
    w ćwiczeniach. Zaufaj terapeucie i stosuj się do jego zaleceń.

 

         Opracowanie: Magdalena Miałkowska

 

 

 

Źródło: Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna „Jąkanie – wyzwaniem terapeutycznym dla jąkających się i nie tylko…” w: „Społeczny aspekt jąkania – wskazówki dla jąkających się ich rodziców, nauczycieli i logopedów” E. Bijak, D. Kamińska.

 

Joomla Templates by Joomla51.com